سبد خرید 0

وبلاگ

الحاقیه بیمه خودرو

الحاقیه بیمه خودرو

پیش از صحبت در مورد الحاقیه بیمه خودرو باید بگوییم که گاهی اوقات در درج بیمه نامه اشتباهاتی پیش میآید مانند نادرست ثبت شدن کد ملی در بیمه نامه یا مخصوصا در بازار پر نوسان امروز پیش میآید که قیمت خودرویتان بالا رود و پوشش‌های بیمه‌ای بیشتر ضرورت پیدا کنند شاید در وهله اول فکر کنید که نشود در قرارداد بیمه تغییراتی ایجاد کرد. ولی بهتر است این را بدانیم کهه این بیمه‌نامه ها وحی منزل نیستند که نتوان هیچ تغیری در انها ایجاد کرد بلکه بیمه هم همانند هر قرارداد دیگری امکان بوجود اوردن تغیراتی در ان هست؛ البته به شرطی که تغییرات قانونی باشد. در این موارد میتوان از گزینه الحاقیه بیمه استفاده کرد.

بیشتر بخوانید
اشتباهات رایج خرید بیمه عمر

بصورت کلی، در موارد زیر امکان اخذ الحاقیه وجود دارد:

  • تصحیح اطلاعات اشتباه؛
  • برای افزایش پوشش مالی و به درخواست بیمه گزار؛
  • برای حذف تخفیفات؛
    البته به این نکته توجه کنید که اگر قصد تغییر شرکت بیمه شخص ثالث را دارید نیازی به دریافت الحاقیه نیست. و همینطور این را در نظر داشته باشید که بعد از صادر شدن بیمه نامه تا یک سال نمی‌توان شرکت را تغییر داد.
بیشتر بخوانید
جرایم ستاره دار چیست

الحاقیه بیمه چیست؟

الحاقیه سندی است که به صورت مکمل و ضمیمه بیمه نامه قرار میگیرد و در بیمه استفاده می‌شود. در صنعت بیمه، هر گونه  اصلاحات و تغییراتی که در  بیمه‌نامه رخ دهد و نیاز به درج ان باشد با الحاقیه بیمه انجام میشود و به بیمه نامه اضافه میشود. هر گونه تغییری در اطلاعات بیمه‌گزار، یا تغییر در محل بیمه‌شده، در الحاقیه بیمه توافقی بین بیمه‌‌گزار و شرکت بیمه اعلام می‌شود. دلایل معمول برای صدور الحاقیه اینگونه است :

  • افزایش حق بیمه
  • اصلاح مشخصات فرد
  • تغییر مشخصات خودرو مانند تغییر پلاک
  • فسخ یا ابطال قرارداد بیمه بدنه
  • اشتباه انسانی شرکت بیمه در درج اطلاعات بیمه‌گزار
بیشتر بخوانید
سقف خسارت بیمه شخص ثالث در ۱۴۰۱

 

گاهی اصلاحات در بیمه‌نامه یا همان صدور الحاقیه منوط به پرداخت مبلغ است. در برخی موارد نیز برای فرآیند یاد شده به  پرداخت مبلغ نیاز نیست. در صورتی که تغییرات مدنظر خود را به شرکت بیمه اعلام نکنید، شرکت بیمه از حق فسخ قرارداد بیمه‌نامه برخوردار خواهد بود.

انواع الحاقیه بیمه

 با توجه به تنوع تغییرات در بیمه نامه ها، انواع مختلفی از الحاقیه بیمه‌ها وجود دارند:

بیشتر بخوانید
بیمه کارگران ساختمان

الحاقیه بیمه اضافی:

 شرکت‌های بیمه، پوشش‌های خود را با توجه به موضوع بیمه ارائه می‌دهند.

  • افزایش ارزش موضوع بیمه به عنوان مثال، بالارفتن قیمت خودرو
  • بسط یافتن پوشش‌های بیمه به عنوان مثال افزایش میزان پوشش مالی بیمه شخص ثالث
  • طولانی‌تر کردن زمان اعتبار بیمه‌نامه

الحاقیه بیمه اصلاحی:

در این نوع سند بیمه‌ای، تغییرات اطلاعات بیمه‌گزار یا موضوع بیمه عنوان می‌شود. به عنوان مثال تغییر نشانی می‌تواند از نوع تغییراتی باشد که در الحاقیه بیمه اصلاحی لحاظ می‌گردد.

بیشتر بخوانید
روش های فروش بیمه عمر

الحاقیه به روز رسانی سرمایه: 

اگر ارزش موضوع بیمه یا ریسک‌های موضوع بیمه کاهش پیدا کند، می‌توان با الحاقیه برگشتی، میزان سقف پوشش‌ها یا خسارات را کم کرد.

 با نگاهی به مبانی الحاقی بیمه، در ادامه با توجه به تعداد بالای بیمه‌های خودرو (بخش اعظم بازار بیمه را به خود اختصاص داده‌اند) به موضوع الحاقیه بیمه خودرو خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید
بیمه کشاورزی

 الحاقیه بیمه خودرو

با نگاهی به خیابان‌ها و جاده‌ها، از تعداد بالای وسایل نقلیه از جمله خودروها تعجب خواهید کرد. بروز حوادث رانندگی طبیعی است. با توجه به بالا بودن هزینه خسارات جانی و خسارات مالی، بیمه خودرو برای همه دارندگان این وسیله نقلیه ضروری به نظر می‌رسد. بیمه خودرو شامل بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه است. از بین این دو بدنه، بیمه شخص ثالث اجباری است. نداشتن این بیمه‌نامه علاوه بر توقیف خودرو و انتقال آن به پارکینگ، با جریمه نیز همراه خواهد بود. لذا با توجه به اهمیت بیمه خودرو، داشتن اطلاعات کافی در این زمینه می‌تواند در جریان حوادث رانندگی و بروز خسارات بسیار مفید واقع شود. یکی از موضوعات مهم مرتبط با خسارات، الحاقیه بیمه خودرو بالاخص الحاقیه بیمه شخص ثالث است.

بیشتر بخوانید
شرایط بیمه شخص ثالث در تصادف با اتباع غیر ایرانی

شاید در ابتدای سال، شما هم به عنوان دارنده یک وسیله نقلیه، تماس یا پیامکی از شرکت‌های بیمه نظیر بیمه تعاون یا بیمه پارسیان  مبنی بر افزایش تعهدات مالی بیمه خود با پرداخت مبلغی ناچیز داشته‌اید. مبنای قانونی درخواست این چنینی شرکت‌های بیمه‌ای از بیمه‌گزاران چیست؟ مبنای قانونی این تماس به الحاقیه بیمه خودرو برمی‌گردد.

بیشتر بخوانید
مقایسه پوشش امراض خاص بیمه عمر شرکت‌های بیمه

آیا دریافت الحاقیه بیمه شخص ثالث ضروری است؟

طبق قانون جدید از سال ۱۳۹۶ دریافت الحاقیه بیمه شخص ثالث لازم نیست.

در مورد چگونگی پرداخت ما به التفاوت دیه باید گفت تفاوتی ندارد شما بیمه شخص ثالث ایکس را خریداری کرده باشید یا وای، مابه‌التفاوت دیه سال جدید در مقایسه با سال گذشته را صندوق خسارت بدنی برای کلیه افراد تحت پوشش شرکت‌های بیمه جبران می‌کند.

بیشتر بخوانید
بیمه تمام خطر پیمانکاران

البته این قانون در مورد پوشش مالی بیمه شخص ثالث متفاوت خواهد بود و افراد موظفند حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث را که برابر با یک چهلم دیه کامل یک فرد در ماه حرام است به طور حتمی برای وسیله نقلیه خود خریداری کنند. پوشش مالی بیمه شخص ثالث در مقایسه با پوشش جانی این بیمه به صورت خود به خود در بیمه‌نامه افزایش پیدا نمی‌کند و افراد برای افزایش آن باید درخواست خود را در شرکت بیمه ثبت کنند. دریافت الحاقیه بیمه شخص ثالث اجباری نیست اما با توجه به تورم و گران شدن قطعات پیشنهاد می‌کنیم حتماً از این الحاقیه برای بیمه شخص ثالث استفاده کنید. اگر قیمت بیمه شخص ثالث برای شما اهمیت زیادی دارد، می‌توانید از طریق بیمه شخص ثالث قسطی برای خرید آن اقدام کنید.

بیشتر بخوانید
روش های فروش بیمه عمر
اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

8 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید