سبد خرید 0

وبلاگ

بیمه سلامت ایرانیان

بیمه سلامت ایرانیان، دقیقا همان بیمه خدمات درمانی و سلامت است که با طرح‌ها و نام متفاوت و مختلف در کشور وجود دارد . یکی از طرح‌های ویژه برای کسانی که تحت پوشش بیمه‌های پایه نیستند بیمه سلامت ایرانیان است . این به این معناست که اگر شما تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و بیمه بیکاری باشید، دیگر نمی‌توانید از خدمات درمانی این نوع بیمه‌نامه استفاده کنید. بیمه سلامت ایرانیان در سال ۱۳۹۳ و پس از ابلاغ سیاست های کلی نظام در خصوص بیمه همگانی ایرانیان ایجاد گردید. این بیمه که منابع آن از طریق هدفمندسازی یارانه ها تامین می شود برای افراد جامعه فاقد بیمه پایه به صورت رایگان محاسبه می شود.
بیمه سلامت چیست؟
این نوع بیمه سلامت برای حمایت از شهروندانی که از هیچ نوع بیمه درمانی برای خود و خانواده اتخاذ نکرده اند ، ایجاد گردید. این بیمه که در واقع بیمه پایه برای شهروندان جامعه می باشد ، بدون پرداخت حق بیمه به افرادی که فاقد بیمه درمان هستند اختصاص داده می شود.
نکته حائز اهمیت این است که با توجه به سیاست های دولت ، مبلغ ۲۸۵ هزار تومان که حق بیمه سلامت است از برنامه های هدفمندسازی یارانه ها تامین می شود و فرد بیمه شده هیچ مبلغی برای حق بیمه خود نمی پردازد و این بیمه از این محل تامین میشود.
البته به این مسئله توجه داشته باشید که این بیمه ، شامل بیمه بازنشستگی نیست و صرفا به عنوان بیمه پایه درمان مورد استفاده قرار می گیرد. اما این امکان وجود دارد که اگر اشخاص تمایل داشتند می توانند در کنار بیمه سلامت خود ، بیمه تکمیلی هم داشته باشند.

بیشتر بخوانید
بیمه دندانپزشکی

انواع بیمه سلامت
همان‌طور که می‌دانید، این بیمه برای اقشار مختلف جامعه قابل تهیه است و به گونه‌ای طراحی شده است که همه افراد بتوانند از آن بهره مند شوند. انواع بیمه سلامت عبارتند از:

  • بیمه سلامت ایرانیان
  • خدمات درمانی همگانی
  • بیمه روستایی
  • کارکنان دولت
  • سایر اقشار

شرایط ثبت نام بیمه سلامت ایرانیان
از جمله شرایط مهم برای ثبت نام بیمه سلامت ایرانیان ، این است که شما نباید تحت پوشش هیچ نوع بیمه درمان از جمله بیمه تامین اجتماعی ، بیمه خدمات درمانی و کمیه امداد امام خمینی (ره) باشید بنابراین اگر یکی از بیمه های فوق را دارید و تحت پوشش هستید ، نمی توانید در این طرح ثبت نام کنید.
مسئله مهم این است که اگر شخصی در حال حاضر بیکار و فاقد بیمه تامین اجتماعی باشد ، می تواند در این بیمه سلامت ثبت نام کند اما دقیقا به محض اینکه فرد مشغول به کار شود و از ان محل بیمه شود، از طرح بیمه سلامت خارج خواهد میشود اما تا ۱ سال هنوز می تواند با استفاده از دفترچه درمان خود ، از مزایای بیمه سلامت استفاده کند.
در مورد شرایط سرپرستی نیز در صورتی که پسرهای بالای ۱۸ سال تحت پوشش سرپرست خانواده خود نباشند ، می توانند به عنوان سرپرست در بیمه سلامت ثبت نام کنند.
بیمه پایه سلامت تمام خدمات بیمارستانی (بستری وسرپایی) در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی- درمانی دولتی و آموزشی ، بخشی از بیمارستان های خصوصی که طرف قرارداد دولت هستند، همه موسسات سرپایی شامل پزشک، داروخانه، آزمایشگاه، رادیولوژی و سایر خدمات پاراکلینیک که در کشور طرف قراراداد سازمان بیمه سلامت است را پوشش میدهد. در قالب این طرح بیمه سلامت مانند سایر بیمه شده ها، فرد می تواند بیرون از خدمات بیمه هم بهره مند شود.

بیشتر بخوانید
بیمه مسئولیت مهدکودک ها

مزایا و معایب بیمه سلامت ایرانیان
در ابتدای این طرح ،بیمه سلامت به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می‌گرفت و هیچ نیازی به پرداخت حق بیمه نبود، اما در گذر زمان و با توجه به افزایش تقاضا و افزایش پوشش دهی افراد بیشتر و کسری بودجه این سازمان، دولت در نهایت تصمیم به این گرفت که میزان حق بیمه ای برای بیمه سلامت ایرانیان در نظر بگیرد. در حال حاضر افراد با پرداخت مبلغی به صورت سالانه می‌توانند تحت پوشش این بیمه‌نامه قرار گیرند. البته طرح بیمه سلامت برای روستاییان همچنان رایگان است نیاز به پرداخت حق بیمه نیست.

بیشتر بخوانید
جرایم ستاره دار چیست

مزایای بیمه سلامت:

  • پرداخت حداقل حق بیمه
  • سالانه بودن حق بیمه
  • شرایط استفاده از بیمه تکمیلی
  • طرف قرارداد با بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها، کلینینک‌ها و مراکز درمانی
  • تحت پوشش قراردادن بیماری‌های مختلف

 

معایب بیمه سلامت:

 

  • عدم توجه به الویت‌های افراد در پوشش بیمه سلامت
  • پرداخت وجه بیشتر برای دریافت خدمات کامل‌تر و تحت پوشش بودن بیمه تکمیلی
  • داشتن تنها جنبه درمانی و عدم دریافت حقوق و بازنشستگی
بیشتر بخوانید
پرزنت بیمه عمر

 

نحوه ثبت نام بیمه سلامت ایرانیان
اکنون که با شرایط بیمه سلامت آشنا شده اید در صورت تمایل و اگر مشمول شرایط و قوانین این طرح می شوید ، می توانید نحوه ثبت نام در سامانه بیمه سلامت را در ادامه مقاله مطالعه کنید.
حهت ثبت نام در سامانه بیمه سلامت میتوانید وارد آدرس http://isc.bimesalamat.ir/isc شوید .

بیشتر بخوانید
بیمه منازل مسکونی
اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

13 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید