سبد خرید 0

وبلاگ

فرانشیز بیمه چیست ؟

فرانشیز بیمه چیست ؟


فرانشیز بیمه چیست ؟

ممکن است این تجربه را پشت سر گذاشته باشید که با مراجعه به شرکت های بیمه برای دریافت خسارت ، با مبلغی کمتر از خسارت پیش آمده راهی شده باشید . و یا بخشی از خدمات درمانی را خودتان پرداخت کرده باشید . فرانشیز بیمه چیست ؟

در واقع فرانشیز به معنای بخشی از خسارت است که پرداخت آن به عهده ی بیمه گذار است . فرانشیز در قوانین بیمه ذکر شده است و تنها مختص به ایران نیست . مقدار فرانشیز در بیمه نامه ها مشخص می شود .

بیشتر بخوانید
درآمد بیمه

رشته ی واژه ی فرانشیز فرانسوی است . این واژه در زبان فرانسه به معنای حق رای و آزادی و یا معافیت می باشد . معنای فرانشیز در بیمه ارتباطی با معنای واژه ی  franchise   ندارد و صرفا معنای بخشی از خسارت است که بیمه گذار باید آن را بر عهده بگیرد .

بیشتر بخوانید
تیم سازی بیمه

لازم به ذکر است که درست تر این است که از واژه ی  deductible  استفاده کنیم . این لغت به معنای محاسبه شده و کسر پذیر است و مطابق مفهوم کسری مبلغ است .

نکته ی قابل توجه پیش از اوضیح انواع فرانشیز بیمه این است که نوع بیمه روی نوع فرانشیز اثر گذار است . حتی مقدار مبلغ فرانشیز میتواند به نسبت خسارت وارده تغیر کند . پس با دقت در انواع فرانشیز بهترین نوع بیمه را تنظیم کنید .

بیشتر بخوانید
بیمه عمر معلم

انواع فرانشیز بیمه :

به صورت رقمی معین و ثابت

معمولأ مبلغی معین و ثابت در بیمه نامه ، تحت عنوان فرانشیز تعین می شود . در صورت خسارت این مبلغ از میزان پرداختی بیمه کسر می شود . به این مبلغ سقف فرانشیز می گوییم .

به صورت درصدی از مبلغ مورد بیمه

گاها فرانشیز به صورت درصدی از حق بیمه پرداختی است . یعنی به نسبت آن تغیر می کند .

بیشتر بخوانید
بیمه حیوانات‌ خانگی

ترکیبی

بسیاری از انواع بیمه ها ترکیبی از فرانشیز رقمی معین و ثابت و درصدی هستند . یعنی بیمه علاوه بر کسر مبلغ ثابت ، درصدی از بیمه را نیز کسر می کند .

تعین سقف غرامت

در این نوع از فرانشیز ، سقف غرامت را مشخص می کنند و خسارت بیشتری تحت هیچ شرایطی پرداخت نخواهد شد . این نوع در مواقعی کاربرد دارد که ریسک خسارت بالاست و در نتیجه سقف پرداختی بیمه نیز بالا است .

بیشتر بخوانید
بیمه عمر نوزاد

 

فرانشیز بیمه چیست ؟

علت فرانشیز بیمه

  • به طور کلی و با در نظر گرفتن بیمه گذاران ، این نتیجه حاصل می شود که شخص بیمه شونده بیشتر نگران خسارات و هزینه های بزرگ است . در نتیجه مراجعه‌ بیمه گذاران را در هنگام دریافت خسارات جزئی کاهش می دهد . کاهش مراجعات بیمه گذاران ، سبب کاهش هزینه های شرکت بیمه کننده و در نتیجه سبب کاهش حق بیمه خواهد شد .
  • وجود این قانون و پرداخت نشدن کل هزینه ، باعث کاهش نیاز به مراجعات به شرکت های بیمه می شود . این تحقیق ثابت می کند که وجود این قانون سبب می شود بیمه گذاران بیشتر دقت کنند و کمتر در موقعیت  خسارت قرار گیرند . برای مثال می‌توان دقت بیشتر در رانندگی و کاهش کمتر حوادث را بیان  کرد .
  • از دیگر موارد می توان کاهش مراجعات بیماران به مراکز درمانی را مثال زد . با وجود این ، مراجعات به صورت منطقی و تنها در مواقع نیاز رخ می دهد ، نه به صورت  وسواس گونه و مکرر . و این باعث کاهش هزینه‌های شرکت بیمه  می شود .
  • همچنین‌ وجود فرانشیز در بیمه نامه سبب کاهش مقدار حق بیمه و ارزان تر شدن آن می شود .
بیشتر بخوانید
بیمه عمر و بیمه تکمیلی چه تفاوتی با هم دارند؟

مثالی برای توضیح مفید و اثربخش بودن قانون فرانشیز :

  1. اکثرأ خسارات جزئی تصادفات خودرو قابل پرداخت هستند و بیمه گذار خود قادر به پرداخت آن خواهد بود . نگرانی اصلی خسارات حاصل از حوادث بزرگ است . این قانون سبب می شود بیمه گذار در مواقع ضروری و حوادث بزرگ به بیمه مراجعه کند .
  2. یا در رابطه با بهداشت و درمان ، پرداخت هزینه های بیماری های جزئی نگران کننده نیست . این عمل های جراحی و درمان های پرهزینه هستند که بیمار را نگران می کنند . پس این قانون باعث می شود مراجعات مهم تر صورت بگیرند .
بیشتر بخوانید
بیمه عمرسامان

 

پانوشت :

 

آموزش فروش بیمهآموزش بیمهآموزش بیمه عمرآموزش بازاریابی بیمه  آموزش بازاریابی بیمه عمر  – فروش بیمه فروش بیمه عمربازاریابی بیمهشغل بیمهدرآمد بیمهبازاریابی در صنعت بیمهترفندهای فروش بیمه  اصول فروش بیمهاصول فروش بیمه عمراصول بازاریابی بیمه   – اصول بازاریابی بیمه عمر
بازاریابی بیمه عمرآموزش فروش بیمهآموزش فروش بیمه عمر  تیم سازی در بیمهکیج آموزش بیمه پکیج آموزش فروش بیمه  – بهترین بیمه عمر 
اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید