سبد خرید 0

وبلاگ

انواع بیمه خودرو

انواع بیمه خودرو

می خواهیم انواع بیمه خودرو را در سایت آکادمی بیمه بررسی کنیم.

بیمه خودرو قراردادی است بین مالک خودرو و یک شرکت بیمه عمومی که در آن شرکت بیمه متعهد می‌شود که مالک خودرو را در برابر خسارات مالی که ممکن است به دلیل اتفاق ناگوار مربوط به خودروی وی رخ دهد، محافظت کند. به طور کلی ، ۲ نوع بیمه نامه خودرو وجود دارد. بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه. برای ادامه بهره مندی از مزایای این بیمه نامه ها، تمدید بیمه خودرو باید به موقع توسط بیمه گذاران پردازش شود.

بیشتر بخوانید
شرایط بیمه عمر

 

چرا به بیمه خودرو نیاز دارید؟

اگر ماشین دارید، به بیمه خودرو نیاز دارید. بیمه نامه اتومبیل به شما کمک می کند تا از شما و احتمالاً سایرین در صورت تصادف محافظت شود.

زمانی که خودروی شما در اثر تصادف یا بلایای طبیعی آسیب می بیند، در هزینه شما صرفه جویی می کند. همچنین وسیله نقلیه شما را در برابر سرقت پوشش می دهد. گاهی اوقات ممکن است در اثر تصادف به دیگران آسیب برسانید یا به اموال آسیب برسانید. یک بیمه نامه خودرو نیز چنین تعهدات شخص ثالث را پوشش می دهد. انواع بیمه خودرو شامل موارد زیر می باشد.

بیشتر بخوانید
بیمه تصادف با حیوانات چیست؟

انواع بیمه خودرو

آشنایی با بیمه شخص ثالث

بیمه نامه شخص ثالث خودرو یک الزام اجباری برای رانندگی خودرو در ایران است. این ابتدایی ترین طرح بیمه خودرو است و بنابراین به آن بیمه نامه مسئولیت خودرو نیز می گویند. در این پوشش، شرکت بیمه موظف به پرداخت خسارت های بدنی، ازکارافتادگی دائم، از کار افتادگی موقت و همچنین فوت شخص ثالث ناشی از تصادف خودروی بیمه شده است. این طرح همچنین خسارت مالی وارد شده توسط شخص ثالث را تا سقف ۳۲۰ میلیون تومان پوشش می دهد.

بیشتر بخوانید
خانه تکانی و بیمه تکمیلی

بیمه شخص ثالث اساساً نوعی بیمه مسئولیت است. شخص اول بدون توجه به علت آن خسارات، مسئول خسارات یا ضررهای خود است.

دو دسته اصلی بیمه شخص ثالث، پوشش جانی یا بدنی و پوشش خسارت مالی است.

  • خسارت جانی یا بدنی

مسئولیت صدمات بدنی هزینه های ناشی از صدمات وارده به شخص را پوشش می دهد. این هزینه های صدمات می تواند شامل مراقبت های بیمارستانی، غرامت فوت و نقض عضو باشد.

  • خسارت مالی
بیشتر بخوانید
بیمه باربری سامان

مسئولیت خسارت اموال هزینه های ناشی از خسارت یا از دست دادن دارایی را پوشش می دهد. توجه کنید که راننده مقصر شامل این جبران خسارت نیست.

انواع بیمه خودرو

اهمیت بیمه شخص ثالث چیست؟

بیمه شخص ثالث اساساً نوعی بیمه مسئولیت است. بیمه نامه شخص ثالث توسط بیمه گذار (شخص اول) از شرکت بیمه (شخص ثالث) برای محافظت در برابر مطالبات دیگری (شخص ثالث) خریداری می شود. اهمیت بیمه شخص ثالث در این است که بیمه شده را در برابر صدمات یا خسارات وارده پوشش می دهد.

بیشتر بخوانید
بیمه حوادث راننده

 پوشش بیمه شخص ثالث چقدر است؟

حق بیمه شخص ثالث و میزان پوشش‌های آن بر اساس دیه‌ یک انسان در ماه حرام محاسبه می‌شود.

مبلغ دیه، هر سال از سوی بیمه مرکزی تعیین می‌شود که برای سال ۱۴۰۰ معادل ۶۴۰ میلیون تومان در ماه حرام و ۴۸۰ میلیون تومان در ماه غیرحرام است.

ماه‌های حرام شامل : ذی‌القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب می باشد.

بیشتر بخوانید
انواع خدمات بیمه ایران

بیمه بدنه

بیمه نامه مستقل بدنه خودرو خسارت یا خسارات وارده به خودروی بیمه شده را پوشش می دهد. این طرح  بیمه گذاران را قادر می سازد تا از خودروی خود جدا از پوشش شخص ثالث با نرخ های مقرون به صرفه محافظت کنند.

 

بیمه بدنه خودرو چیست؟

بیمه نامه بدنه خودرو بیمه نامه موتوری است که هدف آن محافظت از خودروی شما در برابر خسارت های پیش بینی نشده است. این بیمه نامه پوشش بیمه خودرو را برای خسارات وارده به خودروی شما در اثر تصادفات جاده ای، آتش سوزی، بلایای طبیعی یا هر حادثه دیگری ارائه می دهد.

بیشتر بخوانید
افت قیمت خودرو و تاثیر آن در تعیین خسارت بیمه بدنه

بیمه نامه بدنه خودرو، هر گونه خسارت تصادفی به خودروی خود را پوشش می دهید. این می تواند به دلیل بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل، طوفان، و رانش زمین یا به دلیل بلایای انسانی مانند سرقت، شورش یا اعتصاب باشد. برای خرید این بیمه نامه باید بیمه نامه شخص ثالث خودرو را فعال داشته باشید.

انواع بیمه خودرو

پوشش های بیمه بدنه خودرو

  • خسارات ناشی از نجات سرنشینان یا انتقال آن به تعمیرگاه
  • خسارات لاستیک، باطری و چرخ‌های خودرو
  • خسارت تصادفی
  • سرقت خودروی شما
  • تلفات ناشی از آتش سوزی
  • خسارات ناشی از بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل، تگرگ
  • دزدی در جای لوازم خودرو از قبیل رادیو پخش ، رینگ ، لاستیک ، آینه ها و سایر لوازم خودرو
  • غرامت عدم استفاده از خودرو درهنگام تعمیرات
بیشتر بخوانید
سقف خسارت بیمه شخص ثالث در ۱۴۰۱

بسیار مهم است که بیمه نامه خود را به موقع بخرید و تمدید کنید تا شامل جریمه و دیرکرد نشوید و در مقابل خسارات خودرو تحت پوشش باشید. با حق بیمه ای مقرون به صرفه و آشنایی با انواع بیمه خودرو، بیمه نامه خودرو شما را در برابر همه این خطرات محافظت می کند تا بتوانید بدون نگرانی رانندگی کنید.

بیشتر بخوانید
بیمه سرقت موتور سیکلت

 

سوالات متداول

 

  •  میزان تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث در هر سال به چه میزان می باشد؟
طبق آیین‌نامه جدید، تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث برای هر سال پنج درصد است که پس از چهارده سال به حداکثر مقدار خود یعنی هفتاد درصد می‌رسد و متوقف می‌شود. در ضمن بابت هر خسارت فقط بخشی از تخفیف‌ها از بین می‌رود.
  • در صورت تمام شدن مدت اعتبار گواهینامه، آیا بیمه شخص ثالث خسارت پرداخت می‌کند؟
بله، تمام شدن اعتبار گواهینامه رانندگی به معنی نداشتن گواهینامه نیست و خسارت پرداخت می‌گردد.
  •  نرخ حق بیمه شخص ثالث چگونه محاسبه می شود؟

مقدار حق بیمه، معمولا متناسب با ریسک هر وسیله نقلیه و نرخ های تعیین شده در بیمه مرکزی از سوی شرکت های بیمه برای هر وسیله نقلیه دریافت می شود.

بیشتر بخوانید
بیمه تصادف با حیوانات چیست؟

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید